ČESTO POSTAVLJANA PITANJA
Članovi adiCluba uživaju u besplatnoj dostavi. Za one koji nisu članovi, potrebno je potrošiti više od €50 kako bi se ispunili uvjeti za besplatnu dostavu.
Registriraj se ili se prijavi!
NAČIN DOSTAVE |
VRIJEME |
CIJENA |
Standardna kućna dostava Hrvatskom poštom |
7 radna dana |
€4,99
Besplatno za članove |
Na stranici s detaljima narudžbe možeš pratiti stanje nedavne narudžbe. Ako narudžba još nije poslana, činimo sve da je što prije pošaljemo. Ako si primio/la email za dostavu s brojem za praćenje Hrvatske pošte, koristi poveznicu za praćenje unutar emaila za ažurne informacije o dostavi.
Postoji mogućnost da ćeš primiti više paketa za svoju narudžbu, a svaki paket imat će svoj email i poveznicu za praćenje.
Ako propustiš dostavu, kurir će još jednom pokušati dostaviti narudžbu. Očekuj email za praćenje kurirske službe i koristi njihovu uslugu za preusmjeravanje ili ponovno zakazivanje dostave.
- adidas.hr dostavlja samo u Hrvatsku
- Naši su dani dostave od ponedjeljka do petka
- Ne dostavljamo u poštanske pretince
- Narudžbe se isporučuju samo radnim danima. Radni dani: od ponedjeljka do petka, osim državnih praznika u Hrvatskoj.
- Tijekom razdoblja rasprodaja i akcija, isporuka može potrajati nešto duže od očekivanog.
- Što je prije moguće, obavijestit ćemo te o svim poteškoćama u vezi s obradom tvoje narudžbe ili otkazivanjima koja se odnose na tvoje narudžbe nakon što utvrdimo problem.
- U slučaju logističkih poteškoća prilikom dostave u određena udaljena područja, zadržavamo pravo otkazati tvoju narudžbu i definirati dodatne Uvjete i odredbe za takve narudžbe (npr. odrediti minimalnu vrijednost narudžbe).
Državni praznici i vrijeme kada skladište ne radi: Dostava narudžbi izvršenih na državni praznik ili jedan dan prije državnog praznika može potrajati nešto duže.
Provjeri stanje svoje narudžbe putem stranice za
praćenje narudžbe. Za to ti je potreban samo broj tvoje narudžbe i email adresa.
PRAĆENJE STANJA DOSTAVE
Prati svoju pošiljku putem poveznice iz emaila s potvrdom o slanju pošiljke. Taj ćeš email primiti čim pošaljemo tvoju pošiljku.
Broj narudžbe možeš pronaći u povijesti narudžbi ili u emailu s potvrdom narudžbe koji smo ti poslali.
Propustio/la si dostavu? Tvoj paket može:
biti dostavljen sutra. Većina prijevoznika vraća se sljedeći dan radi ponovne dostave. Pogledaj online kada je sljedeći pokušaj dostave pomoću broja za praćenje. Ili kontaktiraj kurirsku službi i zakaži novi datum i vrijeme isporuke.
Ne propusti više nijednu dostavu:
Evo savjeta za tvoju sljedeću dostavu. Očekuj email za praćenje kurirske službe i koristi njihovu uslugu za preusmjeravanje ili ponovno zakazivanje dostave.
Naručio/la si iz naše online trgovine i primio/la pogrešan proizvod. To je vrlo nezgodno i ispričavamo se ako se to dogodilo! S obzirom na to da, nažalost, nismo u mogućnosti napraviti zamjenu, molimo te da posjetiš našu web stranicu i prijaviš proizvod(e) za povrat, a zatim ponovno naručiš proizvod(e).
Ako si kupio/la proizvod u adidas trgovini i proizvod nije ispunio tvoje želje, možeš ga vratiti i ostvariti povrat sredstava ili ga zamijeniti u trgovini unutar razdoblja za povrat. Primjenjuju se naša pravila i ograničenja povrata za trgovinu.
Postoji nekoliko razloga zbog kojih možda ne možemo poslati tvoju narudžbu.
Ovo su samo neki od mogućih uzroka:
- Naručene proizvode nemamo na zalihama.
- Živiš na udaljenom mjestu u koje ne vršimo dostavu.
- Pod adresu za dostavu naveden je poštanski pretinac. Nažalost, proizvode nismo u mogućnosti dostavljati u poštanske pretince jer primitak narudžbe treba potvrditi potpisom.
- Možda je došlo do problema s plaćanjem prilikom naručivanja.
- Ako želite isporuku u drugu zemlju, molimo te da naručiš s lokalne domene (npr. ako želiš dostavu u Hrvatsku, moraš naručiti na adidas.hr).
- Nismo u mogućnosti poslati tvoju narudžbu ako je kao adresa za dostavu navedena adresa trgovine.
Uvijek nastojimo isporučiti tvoju narudžbu unutar našeg standardnog vremena isporuke. Međutim, ponekad neočekivani čimbenici mogu uzrokovati kašnjenja isporuke.
Stanje narudžbe možeš provjeriti na stranici
za praćenje narudžbi.
NAJČEŠĆI SLUČAJEVI
- Narudžba je ‘poslana’
Tvoja je narudžba napustila naše skladište i nalazi se kod dostavljača. Posjeti web stranicu kurirske službe i ondje prati ažurne informacije o datumu isporuke.
- Narudžba je 'isporučena', ali još uvijek nisi primio/la paket
Provjeri svoj email za ažuriranja ili kontaktiraj kurirsku službu za više informacija. Ako ti je i dalje potrebna pomoć, kontaktiraj nas – možda ćemo trebati dokaz o isporuci koji ti je poslala kurirska služba.
- Narudžba je 'otkazana'
Tvoja narudžba može biti otkazana iz različitih razloga. Primit ćeš email s objašnjenjem razloga i dodatnim informacijama.
- Narudžba 'nije isporučena' ili je 'izgubljena'
Tvoja narudžba nije mogla biti isporučena na tvoju adresu ili se izgubila. Primit ćeš automatski povrat sredstava putem izvornog načina plaćanja te email s više informacija.
- Narudžba je isporučena, ali je nepotpuna
Slanje tvoje narudžbe u odvojenim paketima može biti brže. Status svakog od njih možeš pratiti pomoću alata za praćenje narudžbi. Ako narudžba nije podijeljena u više paketa i još uvijek ti nedostaje proizvod, kontaktiraj nas.
Proizvod možeš besplatno vratiti u roku od 30 dana (odnosno 14 dana za proizvode kategorije Hype kao što je YEEZY) nakon primitka narudžbe.
Započni povrat na našoj web stranici: Prijavite se u svoj račun i idite na Moje narudžbe ili pronaći svoju narudžbu na stranici za praćenje narudžbi. Odaberite narudžbu koju želite vratiti. Odaberite proizvod (ili proizvode) koji želite vratiti i navedite razlog. Potvrdite povrat. Slijedi upute.
Sve što vraćaš treba biti u dobrom stanju. Pripazi da ne odrežeš etikete ako ih ima. Spakiraj sve proizvode u njihovu originalnu ambalažu.
Kupio/la si nešto u jednoj od naših trgovina? Nažalost, to ne možeš vratiti poštom.
Nakon što tvoja povratna pošiljka stigne u jedno od naših skladišta i potvrdimo kvalitetu proizvoda, pokrenut ćemo povrat sredstava.
Može proći do 14 radnih dana dok ne vidiš iznos na svom računu, no to ovisi o tvojoj banci.
OGRANIČENJA
Za tvoj povrat sredstava mogu postojati dodatne smjernice.
- Ograničeni proizvodi
Za neke ekskluzivne proizvode razdoblje povrata ograničeno je na rok od 14 dana nakon primitka narudžbe. Prilikom naručivanja bit će navedeno je li razdoblje povrata kraće.
- Zaštitna ovojnica
Je li tvoj proizvod imao zaštitnu ovojnicu? Iz zdravstvenih razloga povrat proizvoda možemo prihvatiti samo ako ova zaštita nije uklonjena.
Naručio/la si pogrešnu veličinu ili boju? Vrati proizvod i napravi novu narudžbu ispravne veličine ili boje. Nažalost, nije moguća razmjena.
Ako vratiš proizvod koji je u dobrom stanju ili otkažeš svoju narudžbu, automatski ćeš dobiti povrat sredstava.
VRAĆENA POŠILJKA
Kada tvoja povratna pošiljka stigne u skladište, vršimo provjeru kvalitete. Zbog toga je za obradu tvog povrata potrebno do četiri radna dana. Dobit ćeš email kada pokrenemo povrat sredstava.
Kreditna ili debitna kartica: Povrat sredstava na tvoju kreditnu ili debitnu karticu traje do 14 radnih dana nakon što obradimo tvoj povrat u skladištu.
PayPal: Povrat sredstava na tvoj PayPal račun traje do tri radna dana nakon što obradimo tvoj povrat u skladištu.
Nažalost, nakon što je narudžba izvršena, više je nije moguće otkazati. Pričekaj dostavu narudžbe i besplatno je vrati.
Nisi siguran/na koja je politika povrata? Uputit ćemo te.
ONLINE NARUDŽBE
Najlakši i nama najdraži način raskida kupoprodajnog ugovora i istovremenog besplatnog povrata naručenih proizvoda jest praćenje uputa za povrat proizvoda. Međutim, također imaš pravo iskoristiti svoje pravo na raskid kupoprodajnog ugovora tako što ćeš dostaviti jasnu izjavu u kojoj navodiš da odlučuješ raskinuti kupoprodajni ugovor. Detaljnije informacije možeš pronaći u točki 2.13 i točkama u nastavku naših Uvjeta i odredbi.
Svoju online narudžbu možeš vratiti u roku od 30 dana (ili 14 dana*) od primitka narudžbe bez navođenja razloga. Ako si proizvode iz jedne narudžbe primio/la u nekoliko odvojenih paketa, razdoblje povrata od 30 dana počinje na dan kada si primio/la posljednju pošiljku. Kako bismo mogli izvršiti potpuni povrat sredstava za vraćene proizvode, potrebno ih je vratiti u odgovarajućoj ambalaži. Proizvodi ne smiju biti korišteni, nošeni ili oštećeni više no što to iziskuje utvrđivanje prirode, značajki i načina funkcioniranja proizvoda.
*Za neke ekskluzivne proizvode razdoblje povrata ograničeno je na rok od 14 dana nakon primitka narudžbe. Prilikom naručivanja bit će navedeno je li razdoblje povrata kraće.
Molimo te da ispuniš sljedeće uvjete:
- Proizvod je u izvornom stanju i ambalaži.
- Odjeća na sebi treba imati originalne etikete.
- Dodaci trebaju imati sve dijelove koji su bili dio originalnog pakiranja.
- Obuća treba biti u originalnoj kutiji.
Za proizvode s polietilenskom zaštitom: Iz zdravstvenih razloga proizvod se ne može vratiti ili zamijeniti ako je zaštita uklonjena.
Koje ću poruke u vezi moje narudžbe primiti putem emaila?
Obično ćeš primiti sljedeće e-poruke u vezi tvoje narudžbe:
∙ Email s potvrdom narudžbe kako bismo potvrdili da smo uspješno zaprimili tvoju narudžbu
∙ Email s potvrdom o slanju pošiljke i kôdom za praćenje pošiljke
∙ Email s potvrdom da je pošiljka dostavljena
U slučaju povrata poslat ćemo sljedeće e-poruke radi tvoje sigurnosti:
∙ Email s potvrdom da je kurirska služba preuzela tvoju povratnu pošiljku
∙ Email s potvrdom da je naše skladište zaprimilo tvoj povrat i da odobravamo povrat sredstava
Gdje mogu pronaći broj svoje narudžbe?
Nekoliko minuta nakon što primimo tvoju narudžbu, poslat ćemo ti potvrdu s brojem narudžbe putem emaila. Ako ne možeš pronaći email s potvrdom, provjeri neželjenu poštu. Ako koristiš Gmail, provjeri kategoriju Promocije.
Ako je kupnja izvršena nedavno, imaj na umu da obrada narudžbe i slanje emaila s potvrdom može potrajati do pet minuta.
Ako navedena email adresa sadrži pravopisnu pogrešku, nećemo ti moći poslati email. Ali ne brini, tvoja će narudžba svejedno biti obrađena po uobičajenoj proceduri.
Što mogu učiniti da ubuduće uvijek primim email s potvrdom?
Prije dovršetka narudžbe provjeri jesu li podaci točno uneseni. Još bolje, otvori račun kako bi tvoji podaci bili sigurno pohranjeni za iduće kupnje. Također ćeš moći pregledati svoje nedavne narudžbe u odjeljku 'Moj račun' nakon što se prijaviš.
Idite na ikonu košarice u gornjem desnom kutu bilo koje stranice. Od tamo možete upravljati sadržajem svoje košarice. Ako želite promijeniti veličinu proizvoda, odaberite „Uredi” ispod tog proizvoda. Ako želite izbrisati proizvod, odaberite „Izbriši” ispod tog proizvoda. Ako želite promijeniti količinu proizvoda, kliknite na kvadratić s količinom proizvoda i odaberite količinu koju želite naručiti.
Proizvode možete pronaći na dva načina: pomoću navigacijskog izbornika ili izbornika za pretraživanje. Za pretraživanje pomoću navigacijskog izbornika odaberite željeni spol, sport ili robnu marku među opcijama na vrhu stranice. Mobilni korisnici mogu kliknuti na padajući izbornik ili pronaći opcije na dnu stranice. Nakon toga možete upotrijebiti filtre za dodatno preciziranje rezultata pretraživanja. Ovdje možete suziti rezultate pomoću opcija kao što su vrsta proizvoda, veličina, boja i cijena. Konkretne proizvode također možete pronaći pomoću trake za pretraživanje u gornjem desnom kutu stranice. Jednostavno unesite naziv ili šifru proizvoda. Za pojedinosti o proizvodu kliknite na sliku proizvoda. Jeste li pronašli ono što ste tražili? Kliknite na „Dodaj u košaricu”.
Žao nam je što je vaša narudžba otkazana. Vrlo je teško utvrditi konkretan razlog otkazivanja narudžbe. Više informacija o svojoj narudžbi i otkazivanju možete pronaći na stranici za praćenje narudžbe. Predlažemo da ponovno naručite željene proizvode. Ako je vaša narudžba potpuno ili djelomično otkazana, izvršit ćemo povrat sredstava u iznosu cijene otkazanih proizvoda.
Kada zaprimimo vašu narudžbu, stići će vam email s potvrdom narudžbe. Vaša je narudžba uspješno obrađena kada primite email s potvrdom o slanju pošiljke. Status narudžbe možete provjeriti na stranici za praćenje narudžbe. Tamo možete provjeriti u kojoj se fazi dostave nalazi vaša narudžba. Niste primili email s potvrdom?
U tom slučaju javite nam se na
service@hr.onlineshop.adidas.com kako bismo vam pomogli po tom pitanju.
Nažalost, nakon što je narudžba izvršena, više je nije moguće otkazati. Pričekaj dostavu narudžbe i besplatno je vrati. Podatke o narudžbi, npr. količinu proizvoda, veličinu, boju ili vaše osobne podatke, nije moguće izmijeniti. Ako je skladište već počelo obrađivati vašu narudžbu, više nije moguće napraviti promjene.
Primit ćete sljedeće e-poruke: Potvrdu narudžbe, Potvrdu o slanju pošiljke. U slučaju povrata primit ćete email kada kurirska služba preuzme vašu povratnu pošiljku i nakon što skladište primi povratnu pošiljku. Nakon otkazivanja narudžbe poslat ćemo vam email s potvrdom o otkazanoj narudžbi.
U web trgovini prihvaćamo sljedeće načine plaćanja: Visa, American Express, Mastercard, Maestro, PayPal, Diners Club, Apple Pay (na Apple uređajima).
Da, adresa za dostavu može se razlikovati od adrese na računu ako su obje adrese u istoj državi.
Sve što trebaš učiniti jest ukloniti kvačicu iz kvadratića pokraj izjave „Podaci za račun isti su kao i podaci za dostavu” te nakon toga unijeti odgovarajuće podatke za račun.
To ovisi o vrsti naručenih proizvoda i načinu plaćanja.
- Kreditna ili debitna kartica
Ako plaćaš narudžbu kreditnom ili debitnom karticom, teretit ćemo tvoj račun za sljedeće: Za standardne adidas proizvode teretit ćemo tvoj račun kada narudžba napusti skladište. Kada izvršiš narudžbu, odobravamo iznos, a zatim nakon što narudžba napusti skladište, naplaćujemo iznos.
- PayPal
Ako koristiš PayPal, teretit ćemo tvoj račun čim izvršiš narudžbu.
Da, poslat ćemo ti primjerak računa u PDF-u putem emaila. Primit ćeš ga u emailu s potvrdom o slanju pošiljke.
Proizvodi kupljeni u adidas web trgovini Nije moguće dobiti račun na tvrtku. Međutim, na računu će biti navedeni iznos PDV-a i porezna stopa za tvoju kupnju.
Proizvodi kupljene u adidas maloprodajnim trgovinama Možeš dobiti račun na tvrtku za kupnje u našim trgovinama u vlasništvu tvrtke. Posjeti službenu adidas trgovinu i zatraži račun na tvrtku. Naše osoblje rado će ti pomoći.
Vodič za čišćenje i održavanje tenisica za trčanje
Trčanje na otvorenom može oštetiti vaše tenisice. Blatne lokve, zemljani puteljci i pločnik mogu dovesti do znatnog habanja. Nekoliko jednostavnih pravila održavanja pomoći će ukloniti mrlje od trave i ogrebotine te pružiti vašim tenisicama svjež izgled, čak i kada su već iznošene. Ovo je naš vodič za čišćenje i održavanje tenisica.
Upute za čišćenje: Evo što smijete i što ne smijete raditi prilikom čišćenja svojih tenisica.
Smijete:
- Ukloniti višak prljavštine? Upotrijebite meku četku, npr. staru četkicu za zube, kako biste uklonili prašinu s površine, pazeći da ne ogrebete materijal.
- Oprati sapunom i vodom? Dodajte ekološki deterdžent za pranje rublja u malo tople vode i krpom za pranje nježno trljajte preko površinskih mrlja na tkanini.
- Prebrisati? Isperite krpu za pranje u toploj vodi i prebrišite ista ta područja kako biste uklonili deterdžent.
- Osušiti tenisice? Pustite tenisice da se osuše na sobnoj temperaturi, a iznutra stavite papirnate ručnike ili novine da upiju tekućinu. - Očistiti vezice? Operite ili zamijenite vezice. - Prozračiti uloške? Tijekom čišćenja uklonite uloške iz tenisica kako biste se riješili mirisa. U slučaju intenzivnog mirisa, pospite malu količinu sode bikarbone.
Ne smijete:
- Staviti tenisice u perilicu rublja. To može uzrokovati promjenu boje ili oštećenje tkanine.
- Staviti ih blizu radijatora ili koristiti vanjske izvore topline. Tenisice sušite na sobnoj temperaturi kako bi sačuvale svoj oblik. - Koristite alternativne proizvode za čišćenje, uključujući kemikalije i izbjeljivač. - Koristite tvrdu četku ili snažno ribajte. To može oštetiti pletenu tkaninu ili mrežaste materijale koji se koriste u određenim modelima, uključujući Pure Boost i Ultra Boost.
Evo nekoliko dodatnih savjeta za čišće tenisice: Čuvanje Kako bi vaše tenisice za trčanje bile u vrhunskom stanju, pazite da ih ne ostavljate vani. Sunce može oštetiti vanjske slojeve, a bijeli potplati mogu požutjeti. Mjestimično čišćenje Nakon trčanja uklonite sve mrlje što je prije moguće. Ako mrlje predugo ostanu na tenisicama, počet će prodirati u tkaninu što dugoročno može biti štetno. Nakon čišćenja izvršite posljednji i najvažniji korak: izvedite tenisice na trčanje.
Sve pohvale ili pritužbe za nas imaju neprocjenjivu vrijednost, stoga vas molimo da nas kontaktirate ako vam se kod naših usluga ili proizvoda nešto posebno sviđa ili ako nečime niste zadovoljni. Možete nas kontaktirati na:
service@hr.onlineshop.adidas.com
U svojim proizvodima koristimo razne materijale. Također se trudimo da budu ekološki prihvatljivi i reciklirani kad god je to moguće. Izbor materijala doprinosi našoj ambiciji da postanemo još održivija tvrtka. U odjeljku o materijalima na našoj web stranici možete pronaći detaljne informacije o materijalima koje koristimo. Opis materijala korištenih za određeni proizvod možete pronaći na web stranici s informacijama o tom proizvodu ili na etiketi.
Uvijek nastojimo isporučiti proizvode najbolje moguće kvalitete. Ako ste putem naše web trgovine kupili proizvod s čijom kvalitetom niste zadovoljni, možete nam ga vratiti na provjeru. Ako je došlo do oštećenja tijekom proizvodnje ili vam je proizvod isporučen u neodgovarajućem stanju, nadoknadit ćemo vam troškove. Ako je šteta nastala zbog nepravilne uporabe ili je proizvod dotrajao zbog nošenja ili korištenja, ne možemo vam nadoknaditi troškove. Jamstveni rok iznosi godinu dana od datuma kupnje.
Opseg i cilj Izračuna ugljičnog otiska proizvoda (PCFC)
Metodologija korištena za adidasov Izračun ugljičnog otiska proizvoda primjenjuje pristup 'od kolijevke do groba' što znači da su u izračun uključene sve faze životnog ciklusa proizvoda: od vađenja i obrade sirovina, proizvodnje materijala i dijelova, sastavljanja, pakiranja, transporta, upotrebe pa sve do kraja životnog ciklusa proizvoda.
Metodologija PCFC-a usklađena je sa standardom ISO 14067:2018 i primjenjuje, prema potrebi, preporuke iz Pravila o kategorijama ekološkog otiska proizvoda (PEFCR) za odjeću i obuću koje su trenutačno u izradi¹. Metodološki pristup pregledala je savjetodavna grupa za održivost Quantis (vidi Izjavu o pregledu).
Funkcionalna jedinica
Funkcionalna jedinica opisuje uslugu koju proizvod mora isporučiti u okviru područja primjene. Unutar adidasova PCFC-a „jedan proizvod” predstavlja funkcionalnu jedinicu.
Kategorija |
Pojedinosti |
Opis |
Što |
Funkcionalnost |
Kako bi artikl odjeće ili obuće zadovoljio specifične potrebe potrošača (specifične za potkategorije). |
Koliko |
Magnituda (jedan par) |
Jedan odjevni proizvod, jedan par čarapa ili jedan par obuće kako je definirano popisom materijala (BOM). |
Koliko dobro |
Izvedba |
Kvaliteta nošenja uz odgovarajuću upotrebu određenog proizvoda definiranog potkategorijom. |
Koliko dugo |
Životni vijek |
Životni vijek proizvoda definiran brojem ciklusa njege po životnom vijeku u PEFCR-u, razlučeno potkategorijama. |
Referentni protok je količina proizvoda (težina proizvoda u gramima) potrebna za ispunjavanje definirane funkcije i mjeri se tijekom cijelog životnog ciklusa određenog proučavanog artikla odjeće ili obuće. Svi kvantitativni ulazni i izlazni podaci prikupljeni u okviru istraživanja izračunati su u odnosu na ovaj referentni protok.
Ugljični otisak proizvoda izračunava se na temelju veličine adidasova prototipa i kako je opisano u nastavku:
|
Odjeća |
Obuća |
Žene |
Veličina S |
Veličina UK 5,5 |
Muškarci |
Veličina M |
Veličina UK 8,5 |
Unite fit |
Veličina M |
nema podataka |
Ako je proizvod u svezi s metodologijom „Made with a Lower Footprint”, to znači da proizvod ispunjava sljedeće kriterije:
• Ima manji ugljični otisak u odnosu na osnovni proizvod. Osnovni proizvod je ili prethodna verzija istog proizvoda ili proizvod koji služi istoj svrsi.
• Smanjenje ugljičnog otiska mora biti najmanje 10 % cjelokupnog životnog ciklusa proizvoda (od kolijevke do groba) da bi se isti smatrao „Made with a Lower Footprint”.
• Prema ISO 14067: 2018, smanjenje emisija ugljika nije dopušteno u kvantifikaciji ugljičnog otiska (Carbon Footprint; CFP) ili djelomičnog ugljičnog otiska zbog čega je smanjenje izvan područja primjene.
Granice sustava
Granica sustava svakog proizvoda koji procjenjujemo koristeći PCFC definirana je popisom faza životnog ciklusa u tablici niže.
Faza životnog ciklusa |
Opis |
Sirovine |
Ekstrakcija neobnovljivih i obnovljivih materijala, recikliranje (otpadnih) materijala. |
Proizvodnja materijala |
Proizvodnja prediva, izrada tkanine, bojanje, izrada potplata za obuću. |
Sastavljanje |
Rezanje, šivanje, lijepljenje. Osnovni podaci dobavljača koriste se za obračun utjecaja povezanih sa sastavljanjem proizvoda. |
Ambalaža |
Sirovine i prerada. Uključuje kutiju za obuću, plastične vrećice za odjeću i svu sekundarnu ambalažu. |
Transport |
Transport od tvornica do distribucijskih centara i do krajnjeg potrošača uključujući povrate (pretpostavljena stopa povrata od 15 %). |
Uporaba |
Briga potrošača o proizvodu, uključuje pranje, sušenje i glačanje odjevnih proizvoda. Prema PEFCR-u, ne razmatra se strojno pranje i sušenje obuće. |
Kraj životnog vijeka |
Potrošač zbrinjava naše proizvoda na kraju životnog vijeka razvrstane prema prosječnim tokovima odlaganja otpada u našim glavnim zemljama prodaje. |
Izvori podataka
U mjeri u kojoj je to moguće, osnovni podaci i podaci specifični za lokaciju prikupljaju se za pojedinačne procese u kojima postoji financijska ili operativna kontrola uključujući Procjene životnog ciklusa² (LCA) dobavljača materijala i podatke o potrošnji energije partnera u proizvodnji.
Primarne podatke prikupljamo izravno od naših dobavljača. Popisom materijala naši dobavljači pružaju sve relevantne informacije o proizvodu kao što su potrošnja materijala, dodatne informacije poput procesa, a gubici se prikupljaju zasebno. Iste informacije prikupljaju se za sve materijale koji čine ambalažu.
Sekundarni podaci koriste se za pozadinske procese gdje osnovni podaci nisu dostupni. Komercijalno dostupne baze podataka GaBi služe kao glavni izvor sekundarnih podataka za nadopunu adidasovih osnovnih podataka. U slučaju da odgovarajući podaci Inventara životnog ciklusa³ (LCI) nisu dostupni ni u osnovnim izvorima podataka ni u sekundarnim izvorima podataka, ispituju se i ocjenjuju javno dostupna izvješća i istraživanja prema našem odabiru kriterija kako bi se osigurala usklađenost i usporedivost unutar industrije.
¹ Verzija 1.2, 7. srpnja 2021.
² Procjena životnog ciklusa: kompilacija i procjena ulaznih vrijednosti, izlaznih vrijednosti i mogućih utjecaja na okoliš sustava proizvoda tijekom njegova životnog ciklusa (ISO 14040:2006)
³ Analiza Inventara životnog ciklusa: faza procjene životnog ciklusa koja uključuje kompilaciju i kvantifikaciju ulaznih i izlaznih vrijednosti proizvoda tijekom njegova životnog ciklusa (ISO 14040:2006)
Izjava o pregledu - Quantis
adidas je razvio Izračun ugljičnog otiska proizvoda (PCFC) u skladu sa standardom ISO 14067:2018 za kvantificiranje ugljičnog otiska proizvoda odjeće i obuće u sustavnim analizama od kolijevke do groba.
U ovom kritičkom osvrtu utvrđeno je da je dokument o adidasovoj metodologiji PCFC-a usklađen sa standardom ISO 14067 u smislu odabira podataka, postupaka izračuna i metodološke dosljednosti.
Metodologija PCFC-a pruža dosljednost i ponovljivost izračuna. Prilagođena pozadinska baza podataka odabrana je iz baze podataka Spherinog softvera za procjenu životnog ciklusa GaBi ts, vodećeg rješenja za održivost proizvoda, s ciljem kvalitete i reprezentativnosti podataka. PCFC je odgovarajuća implementacija metodologije kao što je prikazano analizama uzoraka proizvoda.
Sažeti rezultati ugljičnog otiska dostupni su potrošaču uključujući raščlambu rezultata u faze životnog ciklusa i sažetak metodologije kako bi se ostvarila odgovarajuća razinu transparentnosti.
Na temelju revizije metodologije i analize proizvoda, nismo upoznati s bilo kakvim izmjenama materijala koje bi se trebale izvršiti na PCFC-u te potvrđujemo da su metoda, podaci i izračuni u skladu sa zahtjevima standarda ISO 14067.
OPSEG I CILJ KALKULATORA UTJECAJA NA OKOLIŠ (EPIC)
Metodologija korištena za adidasov Kalkulator utjecaja na okoliš primjenjuje pristup 'od kolijevke do groba' što znači da su u izračun uključene sve faze životnog ciklusa proizvoda: od vađenja i obrade sirovina, proizvodnje materijala i dijelova, sastavljanja, pakiranja, transporta, upotrebe pa sve do kraja životnog ciklusa proizvoda.
Metodologija EPIC-a usklađena je sa standardom ISO 14067:2018 i primjenjuje, prema potrebi, preporuke iz Pravila o kategorijama ekološkog otiska proizvoda (PEFCR) za odjeću i obuću koje su trenutačno u izradi¹. Metodološki pristup pregledala je savjetodavna grupa za održivost Quantis (vidi Izjavu o kritičkom pregledu).
Prema ISO 14067: 2018, smanjenje emisija ugljika nije dopušteno u kvantifikaciji ugljičnog otiska (Carbon Footprint; CFP) ili djelomičnog ugljičnog otiska zbog čega je smanjenje izvan područja primjene.
FUNKCIONALNA JEDINICA:
Funkcionalna jedinica opisuje uslugu koju proizvod mora isporučiti u okviru područja primjene. Unutar adidasova EPIC-a „jedan proizvod” predstavlja funkcionalnu jedinicu.
Kategorija |
Pojedinosti |
Opis |
Što |
Funkcionalnost |
Kako bi artikl odjeće ili obuće zadovoljio specifične potrebe potrošača (specifične za potkategorije). |
Koliko |
Magnituda (jedan par) |
Jedan odjevni proizvod, jedan par čarapa ili jedan par obuće kako je definirano popisom materijala (BOM). |
Koliko dobro |
Izvedba |
Kvaliteta nošenja uz odgovarajuću upotrebu određenog proizvoda definiranog potkategorijom. |
Koliko dugo |
Životni vijek |
Životni vijek proizvoda definiran brojem ciklusa njege po životnom vijeku u PEFCR-u, razlučeno potkategorijama. |
REFERENTNI PROTOK:
Referentni protok je količina proizvoda (težina proizvoda u gramima) potrebna za ispunjavanje definirane funkcije i mjeri se tijekom cijelog životnog ciklusa određenog proučavanog artikla odjeće ili obuće. Svi kvantitativni ulazni i izlazni podaci prikupljeni u okviru istraživanja izračunati su u odnosu na ovaj referentni protok.
Ugljični otisak proizvoda izračunava se na temelju veličine adidasova prototipa i kako slijedi:
|
Odjeća |
Obuća |
Žene |
Veličina S |
Veličina UK 5,5 |
Muškarci |
Veličina M |
Veličina UK 8,5 |
Unite fit |
Veličina M |
nema podataka |
GRANICE SUSTAVA:
Granica sustava svakog proizvoda koji procjenjujemo koristeći EPIC definirana je popisom faza životnog ciklusa u tablici niže.
Faza životnog ciklusa |
Opis |
Sirovine |
Ekstrakcija neobnovljivih i obnovljivih materijala, recikliranje (otpadnih) materijala. |
Proizvodnja materijala |
Proizvodnja prediva, izrada tkanine, bojanje, izrada potplata za obuću. |
Sastavljanje |
Rezanje, šivanje, lijepljenje. Osnovni podaci dobavljača koriste se za obračun utjecaja povezanih sa sastavljanjem proizvoda. |
Ambalaža |
Sirovine i prerada. Uključuje kutiju za obuću, plastične vrećice za odjeću i svu sekundarnu ambalažu. |
Transport |
Transport od tvornica do distribucijskih centara i do krajnjeg potrošača uključujući povrate (pretpostavljena stopa povrata od 15 %). |
Uporaba |
Briga potrošača o proizvodu, uključuje pranje, sušenje i glačanje odjevnih proizvoda. Prema PEFCR-u, ne razmatra se strojno pranje i sušenje obuće. |
Kraj životnog vijeka |
Potrošač zbrinjava naše proizvoda na kraju životnog vijeka razvrstane prema prosječnim tokovima odlaganja otpada u našim glavnim zemljama prodaje. |
IZVORI PODATAKA:
U mjeri u kojoj je to moguće, osnovni podaci i podaci specifični za lokaciju prikupljaju se za pojedinačne procese u kojima postoji financijska ili operativna kontrola uključujući Procjene životnog ciklusa² (LCA) dobavljača materijala i podatke o potrošnji energije partnera u proizvodnji.
Osnovne podatke prikupljamo izravno od naših dobavljača. To uključuje informacije poput težine materijala, procesa i potrošnje energije uključenih u proizvodnju. Dodatne informacije poput potrošnje materijala u proizvodima i gubitaka prikupljaju se putem popisa materijala (BOM).
Sekundarni podaci koriste se za pozadinske procese gdje osnovni podaci nisu dostupni. Ovi podaci osiguravaju se putem komercijalnih baza podataka poput GaBi, a u čijem se odsustvu ispituju i ocjenjuju javno dostupna izvješća i istraživanja prema našem odabiru kriterija kako bi se osigurala usklađenost i usporedivost unutar industrije.
Dodatne informacije o životnom ciklusu proizvoda, poput ambalaže, transporta, uporabe i kraja životnog vijeka, uzimaju se u obzir prema PEFCR-u.
Izjava o pregledu tvrtke Quantis
ADIDAS je razvio Kalkulator utjecaja na okoliš (EPIC) u skladu sa standardom ISO 14067:2018 za kvantificiranje ugljičnog otiska proizvoda odjeće i obuće u sustavnim analizama od kolijevke do groba.
U ovom kritičkom osvrtu utvrđeno je da je dokument o metodologiji EPIC-a tvrtke ADIDAS usklađen sa standardima ISO 14040/44 i ISO 14067 u pogledu procedura i metodoloških aspekata. Opis metodologije jasan je i sažet te pruža dosljedne i ponovljive rezultate.
EPIC je odgovarajuća implementacija ove metodologije i pruža točne rezultate što je potvrđeno analizom uzoraka proizvoda u okviru ove izjave.
Na temelju revizije metodologije i analize proizvoda, nismo upoznati s bilo kakvim izmjenama materijala koje bi se trebale izvršiti na EPIC-u te potvrđujemo da su rezultati u skladu sa zahtjevima standarda ISO 14067.